Travel | Marrakech

Marrakech, een plek die al lang op mijn verlanglijstje stond om te bezoeken. Samen met Esmee, Mailili en Thijs besloten wij onze krachten te bundelen om dit Marrakech avontuur aan te gaan. We hebben de tofste hotspots uitgezocht en die delen we natuurlijk allemaal met jullie.

Dankzij Duifhuizen begon ons avontuur goed, want wij kregen allemaal een mooie Samsonite koffer kado. Ik ben hier zo blij mee, want deze is perfect voor mijn reizen.Na een 4 uur durige vlucht werden wij opgehaald en gebracht naar onze Riad. In Marrakech zijn er duizende riads. De één nog mooier dan de ander. Voor ons was het belangrijk dat die midden in de Medina zat, goedkoop en er fotobaar uitziet (bloggers he). Wij kwamen uit bij Riad Nabila. Deze hebben wij via www.booking.com gevonden. Deze Riad raad ik iedereen aan! Super cute, aardige mensen en je betaald ongeveer €20,- p.n.p.p inclusief ontbijt. Wij kwamen in de avond dus nadat wij ons hadden geïnstalleerd in de Riad zijn wij naar restaurant I Limoni gegaan. De Riad gaf ons deze tip en was ongeveer 5 minuten lopen vanaf onze Riad. Top restaurant!De volgende dag hadden wij een lunch bij een van de mooiste en luxe hotels van Marrakech, La Mamounia. Op Instagram zie je dit hotel vaak voorbij komen, vooral bij de bloggers. Uiteraard moesten wij dit ook met eigen ogen zien. En wat was het mooi! Hier zijn wij eigenlijk de hele dag gebleven. In de avond gingen wij op zoek naar het grote plein van Marrakech. Dit hebben wij niet gevonden, maar kwamen uit op een ander klein pleintje waar restaurant Nomad was. Wij hadden goede verhalen gehoord over dit restaurant dus besloten om hier te gaan eten. Nou de verhalen zijn waar. Het eten was echt heerlijk, vooral de hamburg. Dankzij Thijs leerde wij de manager kennen van het restaurant en werden we uitgenodigd om later met hem naar Bo-Zin te gaan. Dit is een restaurant in het nieuwe gedeelte van Marrakech, maar later op de avond veranderd het in een cafe/dans gedeelte. Super leuk! Hou er alleen rekening mee dat het erg duur is. Voor een cocktail betaal je ongeveer €15,-. Maargoed je heb dan wel een leuke avond! 🙂

De volgende dag hadden wij een lunch bij La Sultana. Ook weer een super mooi hotel en een echte shoot paradijs voor ons bloggers. Erg leuk om hier te gaan lunchen, want je heb dan een prachtig uitzicht over de Medina. Later op de avond zijn wij weer naar I Limoni gegaan. We wilde niet te ver weg gaan, want de volgende ochtend moesten wij om 07:50 uur klaar staan omdat wij een excursie hadden naar de Woestijn. Dankzij LVDS Travel was er voor ons een speciale tour geregeld naar de Agafay Desert Camp. Eerst gingen we touren op de Squad en daarna mochten wij kennis maken met de kamelen. Dit was echt zo leuk! Het Squaden zag ik niet zo zitten, maar gelukkig kon ik bij Mailili achterop. Ben nu eenmaal niet zo waaghals, haha. Toch vond ik het leuker dan ik dacht! Daarna moesten wij helaas afscheiden nemen van Mailili en Thijs, want die beleven maar 4 dagen. Ik en Esmee gingen gelijk door naar Hotel El Fenn voor een heerlijke lunch en massage. Wat een relaxte dag was dat. Later op de avond besloten wij naar het grote plein (Jemaa al-Fnaa) te gaan. Het was mega druk, omdat het 1 mei was en dan is blijkbaar iedereen vrij. Iemand gaf ons de tip om te eten bij Aqua, nr 68. Italiaan met heerlijke pasta’s. Ik had de lasagna, maar ik vond het echt geen aanrader. Het was gezellig en goedkoop, maar voor het eten moet je niet hier zijn. De volgende dag had Esmee voedselvergiftiging. Wij denken dat het door het eten komt, maargoed dat weten we dus niet zeker. Wees in ieder geval gewaarschuwd. De volgende dag hadden wij een afspraak bij Riad BE, want we mochten daar shooten. Echt als je deze Riad ziet dan begrijp je helemaal waarom wij zo graag hier naartoe wilde. Helaas was die volgeboekt, anders had ik echt bij deze Riad willen verblijven. Helaas voor Esmee heeft ze hier niks van meegekregen, want ze was zo ziek dat ze terug moest naar onze eigen Riad. Ik zelf was nog even gebleven en heb later met een oud collegaatje (van de Jaarbeurs) afgesproken. Leonie woont nu in Marrakech en we hadden al afgesproken om elkaar die week te gaan zien. Wij hebben toen heerlijk geluncht bij cafe des epices. Zit tegenover Nomad en is van de zelfde eigenaar. Nouja eigenaren moet ik zeggen want het zijn 4 broers die meerdere tentjes runnen daar. Leonie is bezig met fotografie dus ben met haar ook op pad geweest om leuke foto’s te schieten. Dinsdag ochtend moesten Esmee en ik vroeg bij La Mamounia, omdat wij heel graag wilde shooten in de indoor pool. Dit is alleen mogelijk als er geen clienten zijn. Arme Esmee was nog steeds ziek, maar toch ging ze mee shooten. RESPECT! Na het shooten is Esmee terug gegaan naar de Riad en ben ik weer met Leonie op pad geweest. We hebben geluncht bij Terrasse des Epices ook weer van dezelfde eigenaren. Deze is echt mij favoriet. Daarna zijn wij naar El Jardin Secret gegaan om te shooten en hebben bij Cafe Árabe fruit cocktails gedronken. Later op de avond waren Leonie en ik uitgenodigd om te komen eten bij Le Palace. De eigenaar van Le Palace wilde mij ontmoeten, omdat ik heel graag de volgende dag naar Nikki Beach wilde. Laat dat nu ook de eigenaar zijn van Nikki Beach :). Le Palace is een super mooi restaurant met echt mega lekker eten. Later op de avond wordt het een dansclub. Woensdag voelde Esmee zich gelukkig alweer wat beter en zijn wij naar de Koraan school Medrasa Ben Youssef geweest. Super mooi is het daar. Ik raad je aan om vroeg te gaan dan is het nog lekker rustig. Daarna zijn wij doorgegaan naar de Jardin Majorelle aka YSL tuinen geweest. Leuk om te zien, maar ik vond het niet speciaal. Na het shooten vonden we dat we een relaxt momentje verdiende dus zijn we naar Nikki beach gegaan. WOW! Wat is dat mooi! Niet goedkoop, maar ik vind het zeker de moeite waard. Ik hou van zonnen en in Marrakech is dat niet echt mogelijk. Je heb super mooie zwembaden in de Riads, maar dat is allemaal overdekt. Dus om te relaxten en zonnen is Nikki beach ideaal. Later op de avond ging ik samen met Leonie eten bij El Jardin (ook weer van dezelfde eigenaren als Nomad, Terrasse en cafe des Espices). Helaas wilde Esmee niet mee, maar ik ben blij dat ik wel gegaan ben. Super leuk restaurant en heerlijk eten. De tajine Kefta is top! Als je daar gaat eten neem dan AUB dat! De volgende dag was het tijd om weer naar huis te gaan helaas. Ik vind Marrakech echt een geweldige plek. Super mooie plekken, lieve mensen en heerlijk eten. Ik ben geen één keer bang geweest, wel raad ik aan om nooit alleen door de medina te lopen s avond. Ten eerste je verdwaald daar echt super makkelijk en de verhalen wat je er hoort zijn er niks voor niks. Gelukkig heb ik het niet meegemaakt, maar zorg gewoon dat je niet alleen daar ronddwaalt. Daarnaast vond ik het wel erg om te zien hoe ze daar met beesten omgaan. De ezels en paarden werden slecht behandeld en er lopen super veel katten en honden op straat. Pijn in mijn hart. Het liefst had ik ze allemaal meegenomen naar Nederland, maargoed dat is niet zo makkelijk gedaan helaas.

Maar op al vond ik dit een geweldige vakantie! Ik wil in September weer terug, want Marrakech heeft mijn hart gestolen.

Hierbij nog wat weetjes voor als je van plan bent om naar Marrakech te gaan.
*Een Taxi in de Medina is ongeveer 20 a 30MAD. Als ze meer vragen niet doen, want ze proberen het omdat je een toerist bent.
*Jongens/mannen willen je meestal de wegwijzen. Ze zeggen dat je niet hoef te betalen, maar uiteraard willen ze dat wel. Hou hier dus rekening mee.
* Kijk uit met eten van de straat om voedselvergiftiging te voorkomen.